Wednesday, February 22, 2012

RIBBON EMBROIDERY DAILY PLANNER

Sulaman Reben Daily Planner ini saya jahit bunga ros berkelopak. Teknik jahitan bunga ros ini akan ada di dalam buku yang ke 4 (dalam proses menyiapkan manuskrip buku). Saya menggunakan Strip Ribbon @ Grosgrain Ribbon warna kuning saiz 1.5 inci. Actually..inilah pertama kali saya guna reben warna kuning...entah kenapa..bila dah siap...menarik pula bunga ros ini...nampak hidup... Nampak menarik...tetapi...agak sukar untuk jahit condongkan bunga ros berkenaan...jika silap jahit...akan nampak bunga tak menjadi...Penyepit kayu berkenaan..saya beli di Kedai Alat Tulis...ekceli..dah lama beli...tapi tak tau nak buat apa..saja suka simpan...bila dah lama...baru idea tu mai...Saiz board ini 11" x 14"...boleh gantung dinding atau letak atas stand...molek jika letak atas meja...jika anda ada apa-apa aktiviti..tulis atas sekeping kertas dan gantungkan pada penyepit...Sebenarnya..sebelum ini saya ada buat papan notis ini dengan menggunakan kain felt untuk hiasan dapur...bila kemas stor..saya lupa mana letaknya...Tunggu ekkk...ada lagi paten Papan Notis ini dengan teknik bunga baru juga dan paten sulaman lace...tungguuu...

2 comments:

zaliana said...

ya puan..saya akui..bunga ni kalau jahit menggunakan riben grossgrain bentuknya sukar sikit nak dibentuk berbanding guna satin ribbon, nampak kaku dan saya buat tak menjadi.tu saya tenung2 bunga puan..kagum puan buat cantik sekali.

Suzana Mustafa said...

zaliana,

ekceli..saya juga ada masalah untuk buat bunga nie...terutama masalah reben..kerana saya dapati saiz reben yang terdapat dipasaran kini ada kurang sikit dari saiz 1.5 inci.