Wednesday, January 13, 2010

Felt Craft ~ Biskut Waffer

Kelas masakan malam nie...ialah Biskut Waffer...ini laaaaaa biskut yang paling-paling saya suka...okey...jom kita belajar sama-sama macam mana nak buat... Bahan-bahan yang diperlukan : Kain Felt warna cokelat cream (warna kain felt nie...ikut suka anda...tidak semestinya ikut style saya), pen @ fabrik pen, pembaris, Dylon 3D Pearl Paint dan gunting zigzag. Untuk gunting kain felt...TIDAK boleh guna gunting berbiku untuk paper craft...ianya tidak boleh digunakan sebaliknya merosakkan kain felt.
Tandakan ukuran biskut panjang 1.5 inci dan lebar 1 inci. Contoh foto diatas.
Guna gunting zigzag dan gunting. Untuk satu biskut 6 keping kain felt yang siap digunting.
Cantumkan antara satu sama lain dengan gum UHU sebanyak 6 keping. Saya lebih suka guna gum berbanding jahit...sebabnya untuk dapatkan tekstur yang betul-betul biskut real...
Akhir sekali...gunakan Dylon 3D Pearl Paint diatasnya...okey...hiasan diatas biskut tertakluk kepada kreativiti anda...TIDAK semestinya ikut style saya...jika anda rajin...boleh hias dengan manik warna cokelat untuk kelihatan ala-ala cokelat rice...atau jahit sulam benang untuk kelihatan ala-ala biskut bijan...jika anda rajin jahit laaa...jangan ikut saya...ini kes orang tangan sakit....hehehhehehe....Saya tunjukkan cara-cara buat biskut felt dulu...bila semua dah siap biskutnya...diakhir tutorial...barulah saya tunjukkan kaedah buat kotak, bekas kuih dan pelapik serbaguna.

11 comments:

Nisa said...

Akak,
Kt mane sy boleh cari gunting zigzag tu eh?
Mahal tak?

Suzana Mustafa said...

Nisa,
Gunting zigzag tu saya beli di kedai Bunga Reben, Jalan TAR. Saya tak ingat laa berapa harganya..sebab dah lama beli...

zz said...

pn ann,
mahal tak 4d dylon pearl paint?

Anonymous said...

Akak,kat mana saya boleh dapatkan buku felt craft nie...boleh akak beritahu nama bukunya?

M[i]$Z[a]C[k] said...

akak,mane nk dpt felt ney eh? kedai cmne yg jual? thanx =)

2a2i said...

Tq Pn Ann atas tutorial tu....bestlah

Aidani Ahmid said...

pn ann, mcmana nak jadi student online...brp bayarannya

Aidani Ahmid said...

pn ann, mcm mana nak jadi student online , brp bayarannya

Aidani Ahmid said...

pn ann, mcmana nak jadi student online...brp bayarannya

sewcookiecrumble said...

Gunting zig-zag tu saya ada tanye kedai kat jln TAR - harganye rm52 ke rm 58 kat kedai BUNGA REBEN dan satu lagi kat CITY ONE PLAZA jln TAR. Semoga berjaya mendapatkannye..

sewcookiecrumble said...

kain felt plak kat Daiso ade jual tapi harganye mahal sikit, cer gi tenguk.. bye