Thursday, April 9, 2009

Deco Craft (Part 1) - Canister Cover

Saya ada terima permintaan seorang ahli di chatting box untuk saya paparkan tutorial Penutup Bekas Kuih...berikut adalah langkah demi langkah tutorial dan untuk paten @ design...anda boleh ambil dari foto-foto terdahulu yang telah saya paparkan. Foto diatas adalah bekas-bekas kuih yang saya jual pada tahun lepas. Ada plastik dan ada kaca...untuk kaca...customer kena datang ke kedai. Perhatikan penutup bekas kuih. Mestilah leper / sekata...tidak bertombol. Itu adalah sebahagian koleksi reben-reben yang saya gunakan untuk menutup keliling penutup kuih. Corak reben..tertakluk kepada paten/design sulaman reben. Jika sulaman reben warna biru..maka saya gunakan warna corak biru dan sebagainya. Actually..apa yang saya paparkan itu adalah sebahagian aje tauuuu....ada lagi koleksi saya yang penuh satu cabinet dinding... Gun Glue dan gunting kontot...hehehehe....tak tau nama spesifik gunting..apa pun..saya selesa gunakan itu...sebab mata nya yang pendek memudahkan saya gunting lebihan kain pada penutup kuih. Jika gunting muncung panjang..menyukarkan saya. Lekatkan Gun Glue pada penutup kuih. Lekatkan kain yang sudah siap sulaman reben pada penutup yang sudah ber glue. Tarik kain...OKE..saya nak jelaskan disini...agar kalian lebih mudah faham dan jelas...tak suka nak sorok-sorok ilmu...bila saya dah tiada...bukannya boleh bawa masuk kubur...maka perpanjangkan ilmu saya ini...saya lebih suka guna "Kain Tapestry" atau lebih dikenali sebagai "Kain Sofa"...sebabnya Tekstur kain nie...kasar atau mudah meregang...apabila guna kain ini untuk penutup kuih...maka ianya mudah ditarik tegang dan nampak kemas sekata...sebab itu saya TIDAK GUNA SPOUNGE...malah rugi guna spounge...Selain itu..kain nie tebal...memang cantik jika buat penutup kuih. Letak juga hot glue pada keliling penutup dan tarikkan kain...kemudian gunting lebihan kain. Dah siap gunting...letak hot glue pada keliling penutup dan tutup keliling dengan reben hiasan. Dah siap !....mudah kan...oke..Hari Raya tahun ini dah boleh ada bekas kuih baru...kalian..cuba..jangan tak cuba...

9 comments:

DeLLa said...

salam puan ann..hari ni mmg sy menggogle cara2 nk letak RE atas food canister..mcm tau2 jer pn Ann ni..anyway thanks sgt2 for sharing..kalo guna kain baldu.velvet pun ok kan?

Suzana Mustafa said...

Hi Della,

saya pandai jampi perasaan orang...hehehehhe...Kain Velvet oke gak...TETAPI...saya TIDAK syorkan sangat..sebab...Habuk Mudah melekat...cepat kusam laa...

maklang said...

terimakaseh puan Ann..cantek canister tu, tapi tak susah ke nak menjaga nya?

Suzana Mustafa said...

maklang,
senang cuci...guna febrezz pun boleh...hehehhe...

Aku dan Sulaman said...

Huhu!!sha kan selalu berangan nk buat canister cengitu.. tp tk ler buat2..hehe... raya nati..nk buatlah...
(haha.. berangan lagih!!..) Apepn pn ann ni memangler kreatif..

Blue Damask said...

salam PnAnn.

raya ni baru comei bekas kuih raya saya. ingat nak pakai span gak sib baik ada tutorial ni (so simpan balik). terima kasih sbb share..

Iren

gEE said...

dah buat dah.. cantik n senang:)

Unknown said...

Puan Ann,

cantik betul design2 puan, nak tanya skit, kain jenis apa yang nak dibeli untuk buat sulaman ni...ada jual dimana yer...almaklumlah baru jer nak menceburi sulaman reben ni ...... nak mencuba2 dulu kit puan Ann, than baru masuk kelas...bukan apa nak belajar basic....than baru lancar bila ikut kelas nanti...

Pialisya said...

Salam Pn.Ann...saya baru nak cuba-cuba buat Canister Cover ni..boleh tak Pn Ann terangkan set bahan2 yg di perlukan...cthnya saiz ribbon,saiz jarum dll...TQ