Tuesday, January 12, 2010

Felt Craft ~ Love Cookies

Biskut Cinta ---> Jom Ber-Felt...bagaimana nak buat biskut niee...eehhh...bukan biskut betul...Biskut kain Felt....saya akan upload satu persatu tutorial bagimana nak buat cookies felt nie...tertakluk kepada masa free saya ekkk...jika bz melanda..makanya...idak leee... Bahan-bahan yang diperlukan ialah :
  • Kain Felt.....saya ada terima banyak email yang tanya..."Pn Ann, kat mana nak beli kain felt nie ?"....jika mereka yang tinggal di KL @ Lembah Klang, Selangor...saya akan senaraikan nama-nama kedai...ini untuk mereka yang luar kawasan memang ada masalah untuk dapatkan kain-kain felt ini...untuk saya survey satu persatu blog...minta ampun maaf...saya tiada masa nak search...saya harap...kalian rajin-rajinkan diri search...guna Google Search Engine...TETAPI...mungkin akan ada masalah juga apabila blog-blog yang jual kain Felt ini kurang sambutan...maka ianya tidak tersenarai di main page search engine...paling mudah...saya syorkan masuk WanitaMelayu.com...kat sana..macam-macam ada jual.
  • Gunting - saya suka guna yang pendek dan tajam...mudah nak gunting dan bentukkan kain Felt.
  • Gam UHU - mudah juga untuk digunakan berbanding gun glue.
  • Template Bentuk Love - pada yang minat dengan "Paper Craft" memang dah biasa laa dengan tools ini semua...template pelbagai bentuk memang ada dijual di Kedai Alatulis @ Kedai yang menjual bahan-bahan Art. Jika susah nak dapatkan...anda boleh buat sendiri...ambil shape dari MS Word..print dan lekatkan pada kad untuk mudahkan anda menekap pada kain dan lukis.
  • DYLON 3D Pearl Paint - ini saya tidak pasti samada mudah di cari atau tidak..saya dah biasa gunakan paint ini untuk tulis nama anak-anak pada baju mereka...almaklum..semuanya sama saiz...maka untuk elakkan tertukar...tulis nama mereka di belakang kolar baju...ianya memang TIDAK luntur apabila dicuci...saya beli di kedai AlatTulis ZipLee, Pekan, Kajang di bahagian barangan ART...iaitu bahagian colours...
Gunakan template Love, tekap pada kain felt warna cokelat.
Gunting sebanyak 6 keping. Dah siap gunting, lekatkan 6 keping satu persatu dengan Gam UHU.
Akhir sekali...Gunakan DYLON 3D Pearl Paint...bentukkan apa-apa aje diatasnya.. ini ibarat ala-ala icing biskut gitu...biarkan colour berkenaan kering selama 4 jam.
Inilah biskut love yang dah siap...saya hiaskan diatas Kek...
Diatas, adalah ala-ala biskut kain felt yang menggunakan ala-ala icing kek...paling-paling saya suka ialah Biskut Wafer...hehehhehe...ini memang nampak macam real...saya dah paparkan tutorial nie...diharapkan anda mencuba dengan Selamat ! Jangan jadi saya...sampaikan tangan pun tergunting....hehehhehehhee.....

15 comments:

Nur said...

Puan Ann, biskut wafer tu betul-betul nampak real. Macam nak amik makan je. ^_^

Haja Craft said...

lawa la akak...leh bg inspirasi...:)
akak leh tau tak kat mana nk dpt ekk...haja dh cari google susah gak nk dpt..haja dari batu pahat mmg takder..:)

Suzana Mustafa said...

Yati,
hehhehhehehe....

Suzana Mustafa said...

Hajalicious,
okey nanti saya senaraikan nama-nama blog @ web yang jual kain felt nie yee...

Lina said...

salam,

kak cantik2 n sedap2 biskut tu...
terima kasih sebab sudi share ilmu... smoga ilmu akak akan lebih berkembang...

Suzana Mustafa said...

Cemmomile,
Terima kasih jua kepada anda kerana sudi kunjung blog saya...

homemama said...

alamk... comeinya,,,biskut biskut,,, nak belajar sesangat

Unknown said...

sangat menarik... saya nak belajar...

Nora Qura said...

~~memang comel~~

Chubby Mama said...

pn ann best!!!!

Adyani said...

sgt best...tq 4 sharing...sharing is i luv u!

Adyani said...

sgt best...tq 4 sharing...sharing is i luv u!

akma_feltcraft said...

salam kak, nak tya kt area klang, n shah alam mana kedai jual kain felt ye?

fiza jamal said...

BEST la kak. Ini boleh jadi aktiviti jahitan untuk pelajar pendidikan khas.

Lynn Damya said...

wah comelnya !mmg rase nk makan jer !!! sy juga buat craft guna kain felt ni, tp sy buat bantal handmade, singgah lah klw nk tgk,