Background

Jom Follow My Blog

Follow by Email

Wednesday, May 18, 2011

Kraftangan Ku ~ Bunga Reben

Ini lagi teknik bunga baru...rasanya kottttttt...teknik bunga bakar keliling satin reben...kata pembantu saya Noraiza...pernah lihat teknik orang dedulu...ekceli..memang saya pernah lihat...tetapi bukan Satin Reben...dulu-dulu guna Polyester reben...dibakar keliling kelopak bunga dengan bahang panas pelita..kemudian reben dilipat dua dan di letakkan dalam tuala dan tarik untuk dapatkan ira pada kelopak bunga reben. Hasilnya adalah bentuk Bunga Raya...satu lagi teknik adalah bunga orkid...apa pun...teknik dengan Satin Reben ini..saya belum pernah lihat lagi...TEGUR @ MAKLUMKAN jika saya silap.... Reben di gunting sekeping-sekeping dan dibakar keliling. Sebenarnya tidak mudah untuk bakar keliling satin reben..bunga warna cream diatas adalah percubaan pertama...tidak menjadi..bunga reben biru dan pink adalah percubaan kedua...jika diamati...ianya tidak menjadi...sukar untuk bentukkan kelopak bunga... Setelah mencuba beberapa kali teknik untuk membakar..akhirnya saya dapat hasilnya bagaimana untuk lengkukkan bentuk kelopak bunga...oooo jenuh den nak siapkan...reben plak..kena satin reben lama...jenis satin reben baru...mudah sangat terbakar...itu belum lagi di jahit pada kain...entah macam mana laa bentuknya...apa pun...ikuti perkembangan hasil jahitan sulaman reben ini pada kain eeekkkk....selamat mencuci mata...

9 comments:

Ina said...

kreatif la Pn Ann...banyak idea.Semua hasil cantik2 dan sedap mata memandang...

Sheila Shafeareen said...

salam kak ANN
mmg cantik npk timbul suka sangat..bentuk bunga kemas...

Kak Ina said...

betul tu ina n sheila..pn ann nie mmg kreatif betul..cantik2lah pn ann

~Pn Ann~ said...

Kak Ina,
rasanya belum tahap kreatif betul...ada lagi yang lebih kreatif dari saya...

Sheila,
Bunga tu adalah percubaan pertama..masih banyak kekurangan yang ada untuk mencantikkan lagi bunga..

~Pn Ann~ said...

Ina,
Idea datang sikit-sikit...hehehhe...

zaliana said...

salam puan
cantik bunga teknik ni..esp yg purple tu..ni kalau dah jahit pada kain tentu menarik lagi..semoga puan terus temui inovasi baru..puan dah cuba pada grossgrain ribbon ke..teringat pulak kat orang jual reben kata riben tu kalau dibakar tepinya tak hangus berbanding riben satin

Aida Omar said...

cantiknya yg warna pink tu ^_^

~Pn Ann~ said...

Zaliana,
Grosgrain reben..saya tidak ada saiz 2"..jika ada dah lama cuba...


Aida,
Terima kasih.

rotu.usm said...

Salam kepada semua...nak mintak izin admin nak tumpang promosi perniagaan boleh tak... boleh la klik sini...terima kasih...peace