Wednesday, January 20, 2010

Mohon Maaf Lewat Upload Tutorial

Pertama kali...saya ingin mohon maaf...sebab lewat upload tutorial Felt Craft...bukan apa...saya sibuk untuk siapkan beberapa kertas kerja dan Quotation untuk agensi kerajaan...semuanya nak cepat...nak guna bajet tahun lepas yang belum habis digunakan lagi...kemudian sibuk ke tempat printers...nak uruskan buku ke3 dan ke4 saya...diskus tentang layout dan design foto...agak letih sejak ke belakangan ini....hari nie pula...terima satu email...minta komen tentang hasil jahitan sulaman reben...bila lihat semua hasil jahitan student nie...memang bagus dan menarik...tetapi "dukacita"...saya kecewa bukan apa...lain yang diajar...lain yang dibuat dan diciplak...dia hadir bengkel ke tempat saya..belajar lain...basic tidak..pertengahan pun tidak...dia ingin terus ke advance...saya kata...oke laa...itu pun setelah melihat hasil jahitan sulaman reben beliau...apabila dia hadir...dia bawa bahan sendiri...maka banyak lagi laaa kena potong kos...nak jimat...saya ajar lain...tup-tup...dia tunjukkan hasil jahitan sulaman reben yang lain...dia mai tempat saya...belek-belek...ciplak idea dan design dan kemudian hasilkan jahitan bunga advance yang saya sendiri TIDAK pernah ajar atau belum ajar kepada sesiapa pun...hatta kepada pembantu peribadi saya sendiri....saya kesal...BUKAN sebab saya lokek ilmu...BUKAN sebab saya riak atau tamak...ingin kuasai semua sulaman reben....sebaliknya...saya kesal..."idea"...keringat...ilham yang perah otak memikirkan bagaimana nak buat...bagaimana nak buat itu ini....ianya ibarat seorang Arkitek yang reka bangunan...mahal tak bayar kepada seorang Arkitek yang cipta @ reka bangunan ? mahal tak bayar kepada Fesyen Designer yang reka fesyen baju kita ? maka begitu laaa saya....bukan senang...bersengkang mata sampai pukul 3 pagi...cari teknik dan idea ukuran formula reben nak hasilkan sesuatu yang unik dan menarik...perah otak bagai nak gila cari method yang terbaik...tup-tup..begitu mudah aje...orang tu mai...belek-belek bunga reben...tanpa diajar...dah pandai buat sendiri...belajar lain...buat lain...bayar lain..ilmu yang diceduk di Galeri Sulaman Reben saya banyak....saya tidak akan kesal atau kecewa...jika benar dia ikhlas belajar dengan saya....ibarat dia bayar kepada seorang "Pereka"....setimpal dengan keringat saya bersengkang mata cipta sesuatu...apabila seseorang itu, yang boleh saya katakan "mencuri idea" tanpa kebenaran...inilah yang saya kesal...insya-allah...saya akan lakukan lagi yang lebih baik dan terbaik dari itu dan saya bermohon dianugerahkan Allah swt lebih banyak idea dan idea....insya-allah...setiap perbuatan ada balasan...cuma tidak ketahui bila dan bila...Semoga ini...dapat dijadikan pengajaran...hargai rekaan seseorang itu...

11 comments:

DeLLa said...

puan ann...

dah dapatkan IP or copyright tak?

sabar ye..ade la hikmah disebalik sume tu...apa pun halalkan je..puan ann dpt berganda2 pahala & rezeki lg lps ni insyaallah..

bila buku baru akan keluar?

wan salmah said...

sabar je lah pn ann,
tapi, setakat ni, akak sangat berpuas hati dgn sentuhan pn ann, mmg kemas dan cantik.
buku yg pn ann buat pun mula2 belek rasa tak percaya org malaysia yg buat..hehe dasat betul pn ann ni.

mmg patutlah kalau org luar negara berkenan dgn ciptaan pn ann atau nak terjemah ke dlm bahasa mrk.

akak dulu mmg gila kalau bab buat krf tangan ni. tapi skrg, lepas bekerja, berkeluarga dan sekrg belajar menulis, belum start buat kraf tgn gila2 lagi, skrg dok mengumpul buku kraf tangan, dok teliti hasil ciptaan orang lain..
bila la akak nak mula ni ya..
tengok orang berbengkel atau hasil sulaman/kraf pn ann, meleleh2 air liur ni..
akak nak berbengkel tapi, nak ke kajang tu rasa berat sikit.. nanti pakat2 dgn pembantu pn ann yg org seremban ni, buat kat seremban,akak nak pergi la..tentu ramai jugak org sekitar seremban
yg nak join sama..

jadi, rumusnya, pn ann ni macam gifted la, jgn bimbang isu ciplak2, org jujur dan berbakat ni rezeki murah..insya Allah..

Suzana Mustafa said...

Della,
Hak Copyright di M'sia amat terhad...seni jahitan @ kraftangan TIDAK tersenarai dalam Hak Cipta...yeap..you are right..saya halalkan apa jua yang telah berlaku..


Kak Wan,
terima kasih diatas kata-kata nasihat akak...saya maafkan apa jua yang telah berlaku...

Z Karim said...

Biasalah tu, Pn Ann. Orang kita mmg selalu nak senang dan nak murah..Keep up the good and beautiful works...

Suzana Mustafa said...

ZKarim,
hehehehhee...tidak dinafikan...kadangkala kerajaan dah biaya separuh...hanya perlu bayar murah aje...itu pun menolak...

CikTie said...

salam... sedih juga membaca apa yg telah terjadi pd pn.ann. Itu adalah cabaran utk pn.ann terus kuat dan kadang2 apa y terjadi tu...mencelikkan kita utk mencari solution pada masalah mcm ni. kalau tak mesti kita relaks je...

lagi satu..ciktie akui pn.ann mmg gifted dlm bidang craft ni. TAPI gifted tu hanyalah 20-30 percent aje(oklah tu dari kami yg tak gifted ni...). Yang selebihnya 70-80 percent tu adalah FOCUS, COMMITMENT dan KERJA KERAS dari pn.ann sendiri. Kalau tak takkan pn.ann perlu mencuba byk kali dan bersengkang mata sampai 2-3 pagi.. Jadi...kita WAJIB menghormati hak cipta orang lain...(he!he! panjang pulak...sori sifu, geram ni sebenarnya...)

JajaKraf said...

saya faham perasaan pn.ann. hasil kerja kita adakalanya menjadi inspirasi kpd orang lain. memang susah nak copyright sebab seni ni abstrak. tapi bagi saya, meniru hasil kerja orang lain utk kepentingan sendiri (terutamanya utk bisnes) memang menyedihkan. yelah, kita bersengkang mata, memerah idea, berusaha untuk mencipta sesuatu yg unik dan tersendiri, dengan mudah orang lain tiru. lebih2 lagi idea yg ditiru itu adalah 'secret recipe' bisnes kita.

saya doakan bisnes pn. ann akan terus maju. rezeki tuhan yang tentukan. biasanya orang yang suka meniru ni tak ke mana juga.

yang penting, saya terus menyokong pn. ann dan bangga serta kagum dengan hasil ciptaan pn. ann selama ini.

euphoria said...

Cikgu, kita kena kuatkan mental kita utk terima cabaran2 macam ni. Tapi kalau pegi hadir kuliah lepas tu nak potong2 yuran sbb bawa bahan sendiri tu.. susah la nak cakap. Beyond the standard operating procedure tu.

Mcm kita pegi training la.. mesti kita bayar apa yang telah diquote dan mesti la kita follow training module kan. Tu namanya respecting the expert. Kalaupun kita lebih terer tapi masa tu kita adalah peserta je. So, kita buatlah cara yang bersesuaian sbg peserta.

noraiza said...

Itulah manusia...entahlah saya nei kalau nak ikutkan dah lama boleh ciplak dan ekplotasikan karya Sifu tu tapi tulah selagi ada benda yg saya belum belajar dtg kelas saya tak buat dan lagi pun rasa halal Orient dr sifu itu ptg ddan kalau nak menimba ilmu tolonglah jgn kedekut. Kalau sifu tak halal tak berkat ilmu tu...

Suzana Mustafa said...

CikTie,
TQ atas kata-kata semangat..


JajaKraf,
saya jua akui dan kagum dengan kreativiti anda...malah memang bangga sekali bila melihat kraf anak Melayu setanding dengan kraf omputih...


euphoria,
hehhehehe...tu dia orang technical bila bicara...hehhehehhe..


noraiza,
betul-betul...weiii...bila nak siapkan contents majalah ???

mrs sweet lola said...

sbr je la kak
mybe ari ni hari akk
sok lusa hari dye lak

-sy xtau sulaman reben he3~