Monday, December 30, 2013

JOM BELAJAR SULAMAN REBEN BUNGA POPI

Salam sejahtera pengunjung Blog...dah hampir penghujung tahun...dengan itu juga...dah lama saya tidak kongsi-kongsi tutorial DIY Jahitan Sulaman Reben atau apa jua seni kraftangan...sebagai penutup tahun..saya persembahkan satu tutorial Jahitan Sulaman Reben Bunga Popi...teknik jahitan ini asalnya dipopularkan oleh Ann Fox...beliau buat bentuk bunga ros...tetapi..ini diubah sana sini sikit menjadi bunga popi...

Teknik bunga ini lebih kelihatan condong samada kiri atau kanan atau mendongak keatas. Untuk pandangan tengah memang kurang menarik. Maka pertama sekali..kena lukis bentuk bulat lonjong untuk jahit bahagian tengah bunga.



Guna reben saiz 1 inci. Jahit teknik straight stitch pada sebelah bahagian...apa pun..pastikan arah pandangan bunga...jahit anggaran 5 atau 6 kelopak. Betulkan reben agar nampak gelembung seperti diatas.


Pada sebelah bahagian pula, jahit teknik loop stitch atau teknik jahitan longgar..penuhkan sebelah bahagian.



Jahitan Loop Straight Stitch yang telah siap dari pandangan belakang dan hadapan.


Tambahkan pula teknik jahitan Twisted Straight Stitch iaitu teknik jahitan dengan pusingkan kedudukan reben menjadi bersilang dan cucuk ke kain. Sambil tarik reben kebawah...tarik perlahan untuk dapatkan kedudukan kelopak bunga yang menarik. Jahit teknik itu di bahagian belakang kelopak loop straight stitch...untuk menampakkan kelopak bunga berlapis...jahit keliling hingga habis...


Bunga yang telah siap di jahit.


Bahagian tengah bunga, boleh jahit manik atau teknik jahitan bunga carnation...iaitu menggunakan reben saiz 1/4 inci dan panjang 30 inci..jahit jelujur..bila tarik benang...dia akan kedut menjadi tampok bunga.


Ini lah hasilnya apabila dah siap untuk keseluruhan teknik jahitan...seperti saya katakan...teknik jahitan ini..lebih ke arah pandangan condong dan ini merupakan teknik asas yang mudah...apa yang penting..anda perlu fahami semua teknik jahitan...barulah mudah untuk di jahit. Selamat Mencuba...semoga ilmu ini dimenafaatkan sebaiknya dan mendapat keredhaan serta keberkatan Allah swt...saya izin dan halal kan apa jua perkongsian ilmu ini...insya-allah.

5 comments:

eita said...

kreatif sungguh..

сазонова светлана said...

Спасибо!!!

Unknown said...

Beautiful work you have got here! I have been searching for ribbon embroidery over net and this is what i actually was looking for :)

with love from India
Angela Jose

Unknown said...

Fantastic I love it and thank you so much for learning dear

sewcookiecrumble said...

Puan ann... tak tercapai dek akal ku aduhai! Pening ku memikirkan creativity Puan yg unik ni.
Semoga kami juga dapat menumpang sedikit bakat ni dari puan ann.