Friday, October 30, 2009

Buku - VS- Berguru

Amat berat juga nak luahkan...kuatir akan singgung perasaan mana-mana pihak....walaupun saya "TIADA NIAT" nak sakitkan hati sesiapa...tetapi...bila fikir...ianya perlu untuk disampaikan....sebenarnya...belajar melalui buku dan berguru TIDAK SAMA...dalam buku banyak teknik yang TIDAK dapat ditunjukkan iaitu bagaimana kaedah tarik reben, pusing reben dan sebagainya...apabila berguru...dapat ditunjukkan teknik dan tips....sebenarnya...semua orang boleh jahit jika berpandukan buku...ini saya akui...tetapi adakah mampu untuk saya berikan additional info didalam buku ? which is ianya TIDAK berupaya untuk saya tunjukkan dengan teknik foto. Apabila saya buka kelas untuk Bunga Advance...ramai yang berminat nak joint...tetapi tidak ada basic dan ada yang kata belajar melalui my kit atau buku....bukan saya tak nak terima....masalahnya ianya TIDAK sama...akhirnya saya terpaksa ulang semula ajar buat bunga basic....untuk ini aje...secara tidak langsung...akan mengganggu masa pembelajaran....saya mohon dan ingin kalian fikirkan....nampak senang dan mudah...maka anda yakin boleh buat...hakikatnya ianya TIDAK mudah seperti yang anda fikirkan....malah saya sendiri hingga kini...ada masanya TIDAK akan dapat bentuk yang diinginkan seperti kelopak bunga ros jika silap gulung atau silap jahit benang....sebenarnya untuk jahit...semua boleh jahit...tetapi sejauh mana kemampuan kreativiti atau imaginasi anda untuk fikirkan untuk bentuk bunga agar kelihatan nampak real...maaf jika mesej ini ada yang terasa....tetapi saya ikhlas....sebab saya hendak anda sukses....maaf jika ada yang terasa....

9 comments:

ainul said...

salam puan ann.saya telah pun membeli buku puan dan telah belajar sedikit demi sedikit teknik yang puan ajarkan.memang benar berguru dgn buku tidak sama berguru dengan "guru".kita tidak dapat pelajari teknik sebenarnya secara amali.cuma satu saja untuk memperbaikinya iaitu dengan selalu membuat latihan.bagaimana pun saya rasa tunjuk ajar secara amali itu cara yang terbaik.sayangnya masa dan jarak membuatkan saya tidak dapat hadir kekelas puan.inilah yang membelenggu masaalah saya.namun saya harap puan akan terus mengadakan kelas utk masa2 akan datang.insyaallah saya akan cuba untuk hadir.selamat maju jaya saya ucapkan dan semuga puan sentiasa berjaya.

shima said...

pn ann,
saya memang dah lama minat re ni.. saya pun ada beli buku juga.. tapi tak start apa-apa pun sebab suka tengok hands on dari membaca teknik tu ..dan semua pn ann kata betul.. apa-apa ilmu mesti berguru.. kalau tidak tersesat juga..100% setuju..

cikyuna said...

sy setuju...kkdg kt buku/tutorial ade typing error atau ter'skip' mane2 step..so dh kompius..kene tanye org2 yg pro jugak...

ekhalidah said...

Buku adalah untuk panduan ...buku bukan cikgu/guru. PnAnn tau tak selepas 3X pergi kelas PnAnn .. 3 tahun refer buku.. tgk online/youtube ...akhirnya baru akak puashati buat folded roses setelah jumpa PnAnn kat kelas masjid negara.

ekhalidah said...

satu lagi kalau berguru ... pergilah banyak guru lain lain pun bagus ...sebab ilmu tu tersangat luas

CikTie said...

salam pn.ann, ciktie setuju sangat2 dgn pendapat pn.ann tu. contoh terdekat... diri ciktie sendiri. Basic teknik...folded rose pun kadang2 jadi dan kadang2 tidak... waktu rasa nak menjerit2 nakkan tok guru ada depan mata dan tunjukkan caranya... baiklah berguru....

Pianina said...

saya pun berguru guna buku saja..tp setiap kali buat projek, saya terfikir 'betul ke aku buat nih'..sbb bila belajar ikut buku, mana yg tak paham, buat2 paham je la..tuh yg guna teknik salah tuh..sbb tuh kalu nak berniaga, mmg tak layak..lainla kalu berniaga benda2 hasil2 kreativiti kita sendiri...saya tak sempat nak gi mana2 kelas..belajar jahit baju kurung pun ikut buku..takpe..sbb pakai sendiri jer..heehheh..

Kak Ina said...

salammmm....saya belajar melalui buku puan ..hasil nye???anybody can see inside my blog..tq sifuu

~Pn Ann~ said...

Terima kasih diatas komen kawan-kawan. Saya dulu pun masa memula...minat dengan sulaman reben...belajar melalui buku..yalah..masa tu anak kecil-kecil...memang payah nak keluar belajar...sebaik anak bongsu umur 4 tahun..saya pergi belajar di Quilt Gallery...bila dah belajar...baru tau...itu ini...saya belajar 4 guru...dan keempat-empat ini berbeza pengalaman dan skill...masing-masing ada kekuatan tersendiri dalam sulaman...hasil gabungan ilmu yang dipelajari...maka saya sendiri akhirnya berjaya mencari dan mencipta ilmu @ ilham sendiri...tu sebab saya tekankan berguru vs buku jauh bezanya...
Apabila berguru...kita akan buka minda...bila buku..minda kita agak terhad...