Wednesday, March 31, 2010

Alkisah di Kota Kinabalu ~ 28/3/2010

Alkisah hari ketiga saya di Sabah ~ 28/3/2010....perancangan asal nak ke tempat Jualan Bundle...kononnya nak lihat laa set cadar-cadar Bundle yang berjenama dijual murah-murah...baju-baju dan macam-macam laaa yang dijual Bundle...tapi tak jadi...kami ke Pasar Tamu di Sabah. Sekali lihat macam ChinaTown Petaling Street di KL...orang kata...tidak lengkap jalan-jalan cuci mata jika tidak ke Pasar Tamu Sabah....maka itulah saya kesitu...parking memang susah...waduh...kena jalan jauh bah.... pertama kali saya lihat Tapai Nasi bungkus besar dengan daun Keladi...jika di KL....tapai nasi atau tapai pulut @ tapai ubi dibungkus comel lote aje...tertanya plak dalam hati...boleh habis ker jika makan sebungkus besar gitu ?....didepan warna cokelat cream tu...jagung bungkus...lebih kurang macam kuih tepung bungkus...bezanya ia adalah jagung dan tepung...ekceli kan....Jagung di Sabah murah sangat...memang saya terkejut...saya dan anak-anak memang suka makan jagung...jika sebatang jagung kukus dijual dengan harga RM3.50-RM2.50 sebatang...di Sabah ~ 5 batang RM3.00...waduh...murah bangat...macam antara percaya dan percaya aje...apa pun BEST makan jagung...elok untuk kesihatan badan.... "kelapa pantan"...pelik kan....jika di KL...orang kata Buah Tembikai Kecil...comel sangat...sesuai untuk seorang makan...seolah macam terbantut laaa plak pembesaran buah tembikai nie...best tauuuu ke Pasar Tamu...orang macam saya yang minat dengan KRAF nie...1000 satu idea ada dalam kepala...alphabet seramik di Sabah murah...di KL mahal..satu huruf RM2.50...disana 50 sen aje...satu huruf...sesuai untuk peminat Decoupage @ Folk Art....ada lagi tauu...tunggu eeekkk..siap aje produknya..saya akan upload di my blog...Selepas ke Pasar Tamu...saya ke lorong Segama...(eehhhh betul ker ? nama tempat tu ?....hehhehehhe...).....kedai-kedai menjual bahan jahitan , kain langsir, pakaian etc.....eeehhhh terkejut gak saya...sebab kat sana ada jual cotton reben...murah pun murah...kedian...reben untuk keliling penutup kuih...murah-murah weeiiiiii....kain felt craft pun murah...kualiti bagus lagi....di KL mahai weeeiiiii.....pelik gak...bila orang kata..barang di Sabah mahal ? apa yang mahal ekkk ? makan murah....shopping murah...tambang flight yang mahal...huhuhuhhhhh....itulah alkisah saya di Tanah Kelahiran sendiri ~ Sabah Ku !

4 comments:

arie said...

lain kali klu puan datang ke sabah jangan lupa ke tamu tuaran..lagi banyak barang murah2 yang tak pernah puan lihat pn ada.. satu lagi kat tamu ranau..bole dapat sayur seikat 50 sen aja..hehehe...segar2 lagi. thanks untuk kursus hr tu..insyaAllah ada rezeki buat lagi kursus pertengahan :-)

lai said...

salam...ari ni baru sempat tgok blog puan...so happy bila baca cerita masa kat sabah. aka jadi pemandu pelancung konon,risau di hati puan x happy semasa jalan2 tu. semoga puan tergerak ati tuk dtg lg ke sabah. kaki sampai melecet lg. kesian puan. apa pun sweet memory..sabah bagus bah. p/s: nak post ke gambar kita yg lepak kat bwh pokok tu...hehe biar gempaq...hahaha

Suzana Mustafa said...

arie,
Insya-allah..jika umur panjang..sekali lagi turun ke KK..saya akan singgah...


Kak Fauziah,
Happy sangat-sangat...lelebih lagi ke Pasar Tamu...banyak barang kraf yang menjadi idaman saya...sampai balik aje KL teringat KK...sampai cakap pada hubby nak turun ke KK balik hari laa...semata-mata nak ke Pasar Tamu...hehhehehe

mydeleila said...

waduhh.. sampai juga pnAnn ke sabah bah... tapi sayang org sabah ni ada d semanjung... hehe.. yaa besat bah sabah kann....