Sunday, October 25, 2009

Sulaman Ketenangan Fikiran

Sekali lagi banner Diari Ann diubah...sesuai sikit dengan warna latar blog. Bunga Ros Sulaman reben itu...saya jahit dengan gabungan 3 warna reben...waduh...payah bangat hendak dicari warna tone cegitu...hampir 5 kedai keluar masuk di sepanjang Jalan Tuanku Abdul Rahman untuk dapatkan reben 1.5 inci, tebal dan warna ala-ala English kusam cegitu. Cuba lihat foto dibawah ini.... Jika stress, tension, banyak kerja...maka hasilnya hampeh...seperti diatas..."Sulaman Hampeh"...yang boleh saya katakan...tau tak...saya ambil masa seharian untuk siapkan hanya jahitan seperti itu saja...walhal saya boleh siapkan dalam masa 3 jam aje...yang "cacat" bukan BUNGA ROS...sebaliknya jahitan sampingan...apabila bunga ros dah besar @ timbul...maka jahitan kelilingnya sepatutnya turut senada...ertinya mesti teknik jahitan bunga timbul gak...sebaliknya saya jahit pada kain...maka impak @ imej @ kelihatannya seperti teknik Sulaman yang cacat...bila dah tak kena...maka dalam Fail ARKIB laaaa....hahhahahahhaha... INI lah hasil jahitan yang benar-benar memenuhi kepuasan jiwa....walaupun simple....tapi pandangan mata saya Oke laaa tuuuu....hahhahahahaha...saya harap customer saya puas hati...walaupun menunggu lama...ekceli...lama siapkan BUKAN malas nak jahit...sebaliknya "idea" elek...saya jenis "cerewet" dalam menghasilkan produk...walaupun customer nakkan "repeat patern"...tetapi saya sendiri TIDAK suka nak ulang dan ulang jahit paten @ teknik @ warna yang sama...saya lebih suka berikan lain dari yang lain...agar idak laaa Si A kata...."eeee...sama laa paten kusyen ko ngan aku"....hahahahahhaha....iya laaa kan...udah laa mahal..maka biar laa berbaloi jika customer beli...bila dah siap...saya benar-benar puas hati dan benar-benar menenangkan fikiran gue....

23 comments:

Salmi said...

Salam Pn.Ann,

kerja yang kemas selalunya memerlukan ketelitian dan ambil masa juga nak siapkan..love those roses combine with lattice..saya belum ada kesabaran nak menyulam latice2 camtu yang sudah tentu mengambil masa..

Zana Hassim @ Kak Lang said...

salam PnAnn,
bagi saya yg x reti menjahit sulam riben ni, dah lawa sesangat ler yg PnAnn kata sulam hampeh tu... x tau la saya kat ner yg hampeh tu... yg saya tau, itu masih lagi kategori cantik bebenor!... heee.. heee.. hee..

InusiaM said...

Pani hafty są cudowne

MamaFaMi said...

MasyaAllah cantiknya...

FAWA said...

pn. ann...
ibarat kata lecturer saya masa zaman belajar dulu kelebihan handmade berbanding production made ialah...corak/design tu hanya satu sahaja dan tiada ulangan!!!

sheik said...

salam PnAnn...saya tengok cantik je sulaman PnAnn ni..tak ade apa pun yg cacatnya...di mata PnAnn Hampeh.di mata saya kalulah bunga tue ada bau...memang harum semerbak wanginya dgn kuntum2 bunga yg cantik tu!!! good job!!

Diesha said...

Adoii cantik tu....jangan kata tak cantik...sayang...jangan dibuang..hehe kasikla saya tentu saya akan framekan ...

CikTie said...

cantik mcm tu pun dah dikira tak jadi ye, pn.ann...?! masih terlalu byk yg nak kena belajar lg ni... sifu...tolong beri tunjuk ajar!

~Pn Ann~ said...

Salmi,

YES..u're right..entah berapa kali saya lakukan percubaan demi percubaan hanya untuk dapatkan hasil sulaman bunga yang menarik...

~Pn Ann~ said...

Zana Hashim,

hehehe...pada pandangan mata saya yang ianya TIDAK berkualiti...

~Pn Ann~ said...

MamaFami,

Thank you.

~Pn Ann~ said...

FAWA,

betul laaa...bila saya cuba ulang paten yang sama...hasil kedua memang TIDAK sama dengan hasil jahitan yang pertama...

~Pn Ann~ said...

Sheik & Diesha,

tu laa...mungkin pada kalian OKE..pada mata saya yang ianya TIDAK oke...hahhahahha...

~Pn Ann~ said...

CikTie,

Ekceli...saya pun sebenarnya masih belajar dan belajar...TETAPI belajar sendiri...ilham dan idea sendiri...apa yang perlu anda lakukan ialah...apabila pegang reben tu...cuba banyakkan imaginasi dengan melihat bunga hidup...macam itu lah saya dapat idea...

sya said...

salam pn ann...

isk! dah lawa sgt dah bunga tu.. nmpk cm real. kira cukup baja+air+cahaya dah... klu sy dpt buat bunga cmtu kira dh terror sesgt...

RODIAH HAMID@IBRAHIM said...

alahai..cantiknya pn Ann...

Azila said...

cantik bunga riben ni.. mesti susah nak buat ni

~Pn Ann~ said...

Sha, Rodiah & Azila,

TQ ! TQ ! TQ !...cantik pandangan mata kalian...saya plak..kena pakai spek mata hitam..hahhahaha....

ainul said...
This comment has been removed by the author.
ainul said...

Salam Puan Ann.saya amat kagum dgn hasil tangan puan yang berseni.syabas saya ucapkan.teringin rasanya menjadi student puan.saya harap puan akan terus berjaya didalam bidang yang puan ceburi.

ainul said...

salam puan ann.antara semua produk sulaman ribbon yang pernah saya tengok,tak kira dalam malaysia atau luar negara,hasil produk puanlah yang paling fantastic.rasanya tiada tandingan.saya rasa pasaran puan adalah untuk pasaran antarabangsa,bukan hanya di malaysia saja.syabas puan.

~Pn Ann~ said...

ainul,
Terima kasih atas pujian...apa pun itu pandangan mata anda...TIDAK pandangan mata Kraf Negara Unit Promosi Produk Antarabangsa...mereka anggap produk saya tidak setanding untuk pasaran overseas...

giovanna said...

HOLA, ESTOY FACINADA CON TU TRABAJO, LA VERDAD QUE ES HERMOSO.ME GUSTARIA APRENDER COMO SE HACEN LAS ROSAS.TE FELICITO!!!!! TIENES MANOS DE HADAS.BESOS MILES DESDE URUGUAY