Thursday, August 20, 2009

Deco Craft (Part 2) - Frame Sulaman Reben

Hari Raya menjelang tiba...pastinya kalian nak berhias rumah kan ? Oke...saya upload tutorial...macam mana nak buat hiasan frame ini... Sorry ekkk...lewat sikit nak upload...jenuh dok cari balik foto tutorial...leh lupa nama folder... BAHAN-BAHAN yang diperlukan : Tiga (3) gulung reben 1/2 inci dan dua (2) gulung reben 1/4 inci untuk bunga dan daun. Congurated Paper warna hitam digunakan untuk background frame. Paper Ribbon untuk batang pokok topiary. Renda, lining, gun glue, double sided tape dan rantai manik. Jarum Chinelle No. 18 digunakan untuk jahit reben pada kad. Jarum ini tajam, maka memudahkan jahitan. Gunakan congurated paper yang warnanya ikut warna rantai manik. Lukis ikut ukuran diatas untuk buat pasu bunga. Gunting ikut lakaran yang telah ditandakan. Kad yang telah digunting seperti pasu bunga dan rantai manik digunting ikut saiz kad berkenaan. Lekatkan rantai manik dengan menggunakan Gun Glue...hati-hati guna eekkk...takut kena tangan...almaklum...kerjatangan nie kecil...maka kena hati-hati...selain itu..saya nak kalian klik pada foto dan perhatikan rantai manik yang saya gunakan...ianya ada bentuk jalur-jalur...sebabnya ialah untuk saya dapatkan seolah corak pasu bunga dan mudah untuk saya susun secara berselang. Gunakan renda ala-ala English gitu...untuk dapatkan hasil frame yang lebih menarik...pilih jenis embroidery. Lekatkan dengan gun glue. Lekat pula diatasnya dengan lining warna cokelat..perhatikan pemilihan lining berkenaan..saya pilih jenis benang embroidery timbul..SEBABNYA ialah untuk saya dapatkan bentuk @ imej dimensi seolah "para" kayu. Ini seolah-olah pasu berkenaan berada di atas meja. Saya gunakan paper ribbon warna diatas untuk dapatkan seolah batang pokok. Gunting panjang 4 inci dan lekatkan dengan Gun Glue. Lekatkan diatas paper ribbon pasu yang telah siap. Biarkan ianya timbul untuk dapatkan imej timbul seolah pasu timbul. Lepas nie...hang pa pi cari bahan diatas...cuba buat seperti diatas...ikut step diatas..dah siap habaq mai ngan saya....esok saya sambung...Cikgu nak pi meeting...hehehehehe......kepada Student AON ~ Kalian nanti Free Pack Bahan Frame ini..

4 comments:

amal said...

askum..saya suke tgk blog akak ni..berseni sgt..saya pn minat bnda2 cmni tapi xleh nk blaja lg sbb nk g bengkel2 pn susah sbb saya still student dkt perak..ape2 pn syabas utk akak...best kan ade tgn seni..jeles..huhu...gud luck jugak utk akak..

Suzana Mustafa said...

Princess,
Terima kasih singgah my blog...nak belajar TIDAK semestinya kena hadir ketempat saya belajar...melalui online ini pun boleh belajar...ekceli..semua orang ada kemahiran tersendiri...anda hanya perlu lembutkan tangan aje...insya-allah menjadi hasil kerjatangan anda..

adianiez AIDA said...

silibus 1 da pun selamat saya frame kan dan gantung kan kat bilik anak2. best! walaupun tak cantik sgt. tapi buat sendiri tuh...!

Suzana Mustafa said...

Ini yang saya suka nie...apabila saya paparkan telah dipraktikkan dan berjaya menghasilkannya...bersemangat laa kan..untuk saya upload tutorial Kraf lagi...