Wednesday, July 15, 2009

Indahnya Rose Reben

Sesiapa yang melihatnya memang pasti teruja dan terpikat di kalbu..."cantiknya..ada buat kelas tak ? Saya nak belajar laa..." Yang melihat hingga tertawan hati adalah teknik Jahitan Bunga Rose berkelopak...cantik kan... "Saya tau buat bunga rose berlipat-lipat ni...yang saya nak belajar dan tahu..macam mana nak buat ianya berkelopak macam nie.." (sambil memegang, memicit dan belek-belek bunga rose berkelopak seperti diatas)...lantas...Noraiza kata..."itu teknik advance kak..Akak kena belajar Asas dulu..baru boleh belajar advance.."...dijawab pula.."Akak dah tau buat asas..cuma nak belajar teknik advance nie aje..."....Saya akui...ramai ingin ketahui teknik jahitannya...TETAPI..ianya TIDAK semudah yang difikirkan...nampak mudah..bunga rose lipat-lipat aje...tetapi...tau ker berapa panjang reben yang digunakan ? teknik lipatan..adakah berlipat-lipat macam bunga straw ? Adakah yang difikir...bunga rose berlipat tu..jahit aje pada kain ?...hakikatnya teknik jahitan bunga rose itu..banyak menggunakan benang dan jarum dan kelembutan tangan untuk bentukkan setiap kelopak bunga. Jika diamati bunga rose diatas ini...sebenarnya jahitan ia TIDAK MENJADI...saiz reben hanya kurang 2mm aje..kelopak tidak menjadi...untuk dapat hasil yang menarik perlu gunakan reben saiz 1.5 in...tekstur reben perlu tebal..jika nipis pun tak menjadi...reben perlu kering...jika lembab..terutama mereka yang ada masalah tangan mudah berpeluh..pun tidak akan menjadi kelopaknya...jika reben lembab..sukar nak bentukkan kelopak bunga...nampak yang dah siap..macam senang aje kannn...walhal...jika mengadap belajar..saya gerenti ramai mengeluh dan akan hilang sabar... Untuk jahit Sulam Reben nie...mood perlu OK...jika mood TIDAK OK...maka hasilnya hampeh...masuk bakul sampah laa jawabnya...hehehehe...Acapkali saya tekankan..."Perlu Ketahui dulu Teknik Asas & Pertegahan"...jika tidak tau...payah saya nak ajar teknik advance...perlu ketahui...teknik jahitan lanjutan..bunganya timbul dan menyerlah...jika anda tidak ketahui jahitan asas...maka sukar nak gabungkan hasil jahitan antara satu sama lain...maksudnya..bila dah buat bunga rose advance...anda akan mati kutu untuk fikirkan @ gabungkan teknik jahitan apa selepas ini dan selepas ini...jika tidak tahu asas...maka saya yakin..hasil jahitan anda letak bawah katil...saya akan sambung bicara ini...nak keluar kejap...ada urusan rasmi...

4 comments:

Anonymous said...

akak,boleh tak tolong update kan..
tunjukkan cara-cara macam mane nak buat jahit selimut-bergelung
saya dapati semuanya pasal reben..
jahitan sulam benang DMC takde ke??
sya plajar skolah mengah...so kami kena buat kerja kusus sulaman..saya nk sgt belajar cara buat jahit selimut tu...nampak cantik..

Nur said...

Suppeeeer :D

Suzana Mustafa said...

Elf,
Adik cuba layari website akak satu lagi...www.sembangnona.com...sila rujuk Sembang Dekorasi Nona..ada diberikan tutorial cara buat set cadar dan ada juga informasi sulaman benang.

Suzana Mustafa said...

Keyifli Hobiler,
Thank you.