Thursday, December 4, 2008

Buku Saya

Sewaktu buku saya berada di pasaran pada February 2008, saya tanam keyakinan...insya-allah buku itu akan mendapat sambutan...selalu bermain dengan "yakin pada diri"...walaupun hakikatnya adalah sukar untuk yakinkan wanita agar minat membaca...Sewaktu siapkan menuskrip...saya letakkan diri saya sebagai pembaca...apa yang saya suka dan apa yang saya tidak suka pada buku...Saya TIDAK suka buku bercorak jahitan dan kraf yang terlalu banyak text...saya lebih suka bermain dengan foto...itulah daya penarik buku yang sebenarnya... Alhamdulillah...pendekatan yang saya ambil itulah hakikatnya...Buku saya mendapat pengiktirafan dari Perpustakaan Negara sebagai buku yang terbaik untuk Penduduk Desa Menjana Pendapatan...Syukur kehadrat Allah swt..itulah yang memang saya inginkan...agar ilmu itu dapat disampaikan kepada wanita desa. Pihak Perpustakaan Negara juga maklumkan kepada saya...bahawa mereka ingin beli buku saya sebanyak 641 naskah yang dibeli terus melalui saya...saya jelaskan..jika beli dengan saya memang tidak ada diskaun...pihak PN kata...tak mengapa...memang mereka akan beli ikut harga pasaran...malah saya adalah salah seorang penulis yang dipilih oleh PN dengan bajet belian terus dari Kem Kewangan untuk beli buku dengan penulis....tujuannya...imbuhan keuntungan buku akan dapat kepada penulis...so that penulis boleh gunakan untuk hasilkan buku yang seterusnya... oooo alkisahnya...apa pun...dalam hati berkata...Aku Menulis BUKAN KERANA WANG...Aku menulis memang kerana hendak sampaikan Ilmu...sebabnya....saya memang suka melihat wanita ada kemajuan dalam diri dan keluar dari kepompong masalah... Saya masih ingat lagi...Editor UPD kata kepada saya..."Pn Ann tau tak...jika Pn Ann hasilkan buku 5 buku dalam setahun...Pn Ann boleh jadi jutawan"...sewaktu beliau berkata begitu...saya gelak laaa...dalam hati dok kata...issshhh...tak kan laaa...sampai kesitu... Apa yang dikata memang benar...buku saya berada di pasaran pada Feb '08...awal Nov '08 buku saya semua sudah habis dijual..ikut perjanjian...buku saya akan ulang cetak pada Feb '09...Hasil dari jualan buku...maka saya akan dapat royalti more than RM20k...jika saya ada 5 buku...maka RM100k saya dapat...aduhaiii...betul laaa kaya...hehehehe.... Itu belum termasuk imbuhan untung buku dari pihak Perpustakaan Negara dan sebagainya...dari Tender Kerajaan etc... Bila difikirkan kembali...sebenarnya...amat mudah untuk jadi kaya...hanya kita sahaja yang tidak nampak lorong macam mana nak kaya dan bagaimana harus kita berusaha ke arah itu...Apa pun...faktor utama...BUKAN KEKAYAAN yang harus kita cari dulu..sebaliknya apa amalan kita sesama manusia...

No comments: