Friday, March 2, 2007

Rindu Emak

Semalam sibuk dengan kerja office,hingga tidak berkesempatan untuk kemaskini blog ini. Hari Rabu petang, selepas kerja, singgah kerumah emak...hantar duit belanja. Dah lama tidak borak-borak dengan emak...yang pasti...isu utama, mesti emak akan cerita tentang abah. Emak tanya..."ko tak balik kampung ker ?" Selepas bercerai dengan ibu muda setelah 25 tahun hidup berumhatangga...Abah tinggal di kampung...rumah rehat emak di Pantai Remis, Jeram. Maka kami terpaksa laa kerap berulang alik ke kampuang ziarah abah. "Entah laaa...malas nak balik jumpa Abah...perangai Abah tidak berubah...dari dulu sampai laa nie...macam tu jugak...." Saya sebenarnya kecil hati dengan sikap Abah yang tidak pernah berubah...jika nak marah...ikut suka dia...maki hamun bagai nak rak....tidak pernah nak fahami situasi anak-anaknya hatta isteri dia sendiri. Hanya disebabkan urusan wasiat, maka dia bising. Bukan sebab saya TIDAK mahu uruskan....tetapi sukar untuk bertemu dengan ibu muda... Bila saya call ibu muda...barulah saya tahu cerita sebenar....Abah sekarang dah gila talak...ingin rujuk semula pada mak muda....tapi..apabila saya dengar cerita dari abah pula...Abah kata mak muda yang ingin rujuk kembali....entah laa.... Emak nasihat...."Tak baik buat abah begitu, macam mana pun dia tetap abah ko...biar dia aniaya kita...rezeki kita akan bertambah murah lagi...bila abah buat begitu...." Ikutkan hati batu saya...memang ingin terus abaikan abah...hati ini berlembut pun kerana emak...sebab emak saya sanggup buat apa saja....dalam hati berkata.....eeee emak nie...abah nak buat macam-macam pun masih baik hati lagi dengan dia.....geram pun ada gak.... Sukar saya hendak selami hati baik emak....emak laaa wanita inspirasi saya untuk wujudkan Komuniti Wanita Siber....melihat nasib emak...saya tergerak hendak menyumbang ilmu dan tenaga untuk wanita maju kehadapan....dah macam-macam emak buat untuk abah dan kami adik beradik....jika ungkit kembali apa yang telah abah lakukan keatas emak dan adik-adik memang sakit ati.... Saya melihat emak terlalu baik sangat....abah kata emak bodoh...wanita tidak berpelajaran...musykil nya...sebodoh-bodoh emak...emak lebih pandai cari duit dari abah....emak pandai kumpul harta...rumah yang abah duduk dikampung adalah duit dari titik peluh emak...bukannya abah.... Apabila wanita dikata bodoh...memang sakit nyer hati macam ditusuk sembilu....ingat lagi...dulu hubby pernah lepas cakap...."Awak tu bodoh...bukannya pandai..." Amboiiii....sedapnya mulut suami kata begitu...walhal saya ada qualification...bukan bodoh bangat...tapi waktu itu...ku tanam tekad dan buktikan yang Aku BUKAN BODOH seperti yang dia katakan..... Masa berlalu...baru kini hubby nampak apa yang saya telah buat dalam dunia IT tanpa sepadan....hubby tidak pernah terfikir yang saya boleh terfikir jauh dari dia...sekarang siapa yang bodoh ? Apa pun....dia sebagai suami...saya tetap hormati...mungkin juga, jika dia tidak kata saya begitu...saya tidak ada tekad dalam diri untuk bergerak kehadapan....disebakan cabaran laaa maka saya ambil cabaran itu...

No comments: