Monday, April 1, 2013

RIBBON EMBROIDERY - ROSE BLOSSOM

Salam Sejahtera pengunjung blog. Sementara ada kelapangan...inilah masanya untuk update blog...lepas nie...bz semula untuk persiapan tempahan produk ramadan. Jika sebelum ini, saya ada tunjukkan komposisi tips dan teknik sulaman reben Bunga Chrysanthemum atau pandangan Sulaman Reben 3D. Hari Ini saya ingin tunjukkan  tips dan teknik komposisi Sulaman Reben Bunga Ros Blossom. Bagaimana untuk menjadikan kedudukan bunga itu arah ke kiri, mendongak keatas dan pandangan arah ke kanan. Teknik inilah yang akan menjadikan sulaman reben bunga anda nampak lebih hidup dan menarik. Ini adalah teknik jahitan asas sahaja, KUASAI JAHITAN ASAS...barulah anda boleh kuasai jahitan pertengahan dan lanjutan...JANGAN AMBIL KISAH sulaman reben orang lain...AMBIL KISAH SULAMAN REBEN ANDA...yang penting anda perbaiki jahitan asas anda, barulah mencuba teknik lain. Saya cuba sampaikan ilmu sedaya boleh...selagi saya mampu sumbang ilmu dengan ikhlas...saya cuba sampaikan dengan kaedah agar semua orang mudah faham...insya-allah..inilah yang saya mampu sampaikan...

 Sulaman Reben Bunga Ros Blossom.
 
 Lukis bulatan lonjong tiga. Kedudukan bulatan ini, boleh ikut suka anda. Kiri, tengah dan kanan atau atas dan bawah.
 Jahit teknik jahitan 'French Knot' dengan menggunakan reben saiz 1/4 inci. Sulam sehingga menutup bulatan.

 
 Guna reben saiz 1 inci. Gunakan tapak kertas bulat yang menutup reben sebagai pelan untuk anda lukis separuh bulatan. Lukis separuh bulatan sebanyak 19 dan inilah kelopak bunga ros. Jika anda tiada pelan itu, tandakan 3 inci untuk setiap bulatan kelopak bunga.

  Jahit jelujur pada bahagian yang bertanda bulat.

 Jahit jelujur sehingga habis. Pastikan jangan tarik benang terlalu ketat. Matikan benang dan bakar bahagian hujung kiri dan kanan reben. Ini untuk mudahkan jahitan.

 
 Susun 5 bahagian kelopak reben dan jahit keliling dekat dengan bahagian tengah bunga. Lapisan kedua, susun 7 kelopak dan jahit pada kain. Pastikan jahit dekat pada lapisan pertama. Lapisan ketiga, susun 7 kelopak bunga dan jahit pada kain. Lakukan teknik jahitan yang sama.

 
 Bahagian pertama yang telah siap. Ada tiga tingkat lapisan kelopak bunga iaitu 5, 7 dan 7.
 
 Ini adalah teknik untuk menjadikan kedudukan atau kompisi bunga kelihatan condong. Gunakan reben saiz 1 inci yang lain dan tandakan 6 kelopak. Jahit jelujur seperti teknik yang pertama. Setelah siap, letakkan dibahagian lapisan bawah kelopak bunga dan jahit pada kain. Jahit dekat pada bunga. Setelah siap, ini bermakna ada 4 lapisan kelopak bunga pada bahagian bawah bunga dari pandangan hadapan.
 Ambil satu lagi reben saiz 1 inci dan tandakan 5 kelopak bunga. Lakukan teknik jahitan yang sama seperti diatas. Secara keseluruhannya lapisan kelopak bunga ini dari pandangan atas ada 3 lapisan. Dari pandangan bawah hadapan ada 5 lapisan kelopak bunga.

Inilah pandangan belakang jahitan.


 Inilah bunga ros blossom yang telah siap. Perhatikan dengan teliti lapisan kelopak bunga. Teknik jahitan komposisi bunga, perlu kurangkan lapisan kelopak dari bahagian atas. Lebihkan lapisan kelopak dari bahagian bawah. Barulah bunga anda kelihatan lebih menyerlah dan menarik pandangan. Saya benar-benar berharap, penjelasan saya jelas dan mudah faham...Insya-allah...semoga ilmu ini mendapat keberkatan Allah swt. Kongsi-kongsi dan hebah-hebah ilmu ini kepada kawan-kawan anda. Selamat mencuba !

9 comments:

Unknown said...

Maravilhoso

Unknown said...

cantik....

Suzana Mustafa said...

Claudia Maria,
Thank you..my fren...

Pokok Redup,
Terima kasih.

Azah said...

Cantik terima kasih kongsi...

Adik Nor said...

Salam Pn Ann,

Thanks for the tutorial..cantik sgt. Selama ni sy belajar sulam reben melalui buku2,ebook dan tutorial yg Pn Ann share di blog. Belum berkesempatan berguru face to face. Harap satu hari nnt ada peluang utk berguru directly dgn Pn.

nel said...

je découvre ton blog et j admire ton travail
avec les tutos je vais essayer de faire cette broderie au ruban
à bientôt

сазонова светлана said...

Спасибо!!!

Unknown said...

Your work is fine, thank you very much for the master classes.

Unknown said...

Están hermosas pero podrían poner el prosedimiento en español